دو چهره دولتی اسرائیل و دو حکایت

30/10/2008

برکناری » موشه کاتساو» از شغل تشریفاتی ریاست جمهوری اسرائیل در سال گذشته در کشور ما انعکاس نسبتأ زیادی پیدا کرد.

ما ایرانی ها او را میشناختیم چرا که او که زاده ی ایران بود و در سال 1945 میلادی در یزد خودمان بدنیا آمده بود. او در ایران نام «موسی قصاب » را داشت و این نام با مهاجرت خانواده اش به اسرائیل به » موشه کاتساو » تبدیل شد.

او در میان ایرانیان یهودی که به اسرائیل مهاجرت کردند بلندمرتبه ترین مقام دولتی را به خود اختصاص داد و از سال 2000 تا سال 2007 میلادی در کشورتازه اش مقام ریاست جمهوری را داشت. در همین دوره ریاست جمهوری طشت رسوائی های جنسی او از بام ساختار حکومت آرمانگرای اسرائیل به زمین افتاد و دستگاه مستقل قضائی کشورش دلایل محکمی را در رابطه با تجاوزهای جنسی او به کارمندان زن زیر دستش انتشار داد.

ظاهرأ، این بهره بری های اجباری جنسی او از کارمندان زن زیر دستش، در دوره ای که او وزیر کار دولت های قبلی اسرائیل بود آغاز شده و تا دوره ریاست جمهوریش هم ادامه یافته بود.

خواندن ماجرای رسوائی های جنسی بلند مرتبه ترین مقام اسرائیلی مرا بیاد ماجرای دیگر انداخت که سالها پیش از زندگی » گلدامایر » تنها زن نخست وزیر اسرائیل خوانده بودم.

برای یادآوری بگویم که » گدامایر» از ماه مارس 1969 تا ژوئن سال 1974 نخست وزیر اسرائیل بود . او به عنوان یکی از پایه گزاران اسرائیل زندگی بسیار پرماجرائی داشت و در دنیای سیاست سالهای آغازین دهه هفتاد میلادی یکی از چهره های پرسروصدا و شناخته شده جهان محسوب میشد.

کار و مقصود من در اینجا نقد زندگی و سیاست های » گلدامایر » و دولت او نیست وتنها حکایتی را که سالها پیش در مورد او خوانده بودم برایتان مینویسم. این حکایت، در فرض صحت ، در کنار ماجراهای موشه کاتساو خواندنی است:

گلدامایر که یکی از شناخته شده ترین بنیانگزاران کشور اسرائیل بود پیش از تاسیس رسمی کشوراسرائیل در سال 1948 میلادی برای تاسیس دولتی آرمانگرا و ایدئولوژیک به ارض موعود مهاجرت کرده بود. او در رویاها و آرزوهایش یهودیان معتقدی را میدید که از سراسر جهان برای تحقق آرمان های چندین هزار ساله کیش و آئین خود به کشور تازه تاسیس اسرائیل می آیند تا در دنیای پر آشوب بعد از جنگ دوم جهانی دولتی آرمانی را پدید می آورند. اما آرمانها با واقعیت ها فاصله داشتند . میگویند » گلدامایر» در کشور تشکیل شده در سرزمین موعود دچار بیخوابی های مکرر شبانه میشده و همواره از خود و نزدیکانش میپرسید چطور ممکن است یهودیانی که برای تشکیل کشور آرمانی از اقصی نقاط جهان به اسرائیل می آیند و رنج زندگی در این منطقه پر خطر و پر جنگ را به جان میخرند، ولی، از همدیگر دزدی میکنند؟ و یا، میان آنها فحشا و فاحشه وجود دارد؟ و ….

«گلدامایر» در سال 1978 در گذشت و » موشه کاتساو» رئیس جمهوری که 13 سال بعد از او بلندترین مقام کشور آرمانی اسرائیل بود به علت تجاوز جنسی به کارمندان تحت فرمانش ناچار به کناره گیری شد!

بیان دیدگاه